Får får inte får, får får lamm

Något som jag tycker är riktigt häftigt är anlag hos hundar,
hos vissa finns det mer och hos vissa mindre.
Och att man via avel kan ta fram och förstärka dessa
egenskaper hos hundarna är ju riktigt faschinerande.
En del av aveln som är riktigt viktig, annars kommer
framtidens hundar snart tappa sin grund.
Varje kombination och varje kull man har ska ju bidra till att föra rasen frammåt.
Oj vilket ansvar alla uppfödare har om sin ras!
Men bara för at man sitter på denna makt det så ska man inte försöka
förändra en ras till att bli något som den inte är.
För allt vi gör idag kommer påverka rasen i framtiden.

Något som jag tycker verkar va riktigt roligt är vallning.
Detta klipp såg jag på (och tog från) Frida Binettes blogg.
En 8 veckors valp som är med och vallar får för första gången.
Och det är så häftigt att se att anlagen verkligen finns där!
Hunden vet vad den ska göra utan någon träning, det bara finns där
helt naturligt. Såklart måste den tränas för att bli riktigt bra men jag
tror ni förstår vad jag menar.
Man blir ju så glad av att se denna lilla valp =)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0